Gdzie warto stosować zapory drogowe?

Zapory drogowe zabezpieczają ruch drogowy i pieszy. Znacie je również jako barierki ochronne drogowe albo balustrady. Najczęściej ostrzegają przed robotami ulicznymi. Składają się ze stalowej, blaszanej lub syntetycznej tablicy oraz ze stabilizatora UV. Drogowcy czasami wolą jednak zapory syntetyczne, bo nie muszą ich dźwigać. Równie lekki jest na przykład słupek drogowy plastikowy. Na zaporach drogowych montujemy lampy ostrzegawcze, znaki. Gdzie warto je stosować?

Zapora drogowa na ulicy, na skrzyżowaniu dróg, na lotnisku

Zapora drogowa ostrzega głównie przed robotami ulicznymi. Pracownicy drogowi umieszczają ją na wysokości od 0,9 do 1,1 metra. A w terenie zabudowanym sytuują zaporę bezpośrednio na skrzyżowaniu dróg. Po co? Aby nie ograniczała widoczności pieszym i kierowcom. Barierki drogowe służą też do zabezpieczania robót na chodniku albo do zabezpieczania robót na ścieżkach rowerowych.

Podsumujmy główne zadania zapór:

  • odgradzają obszary,
  • zwracają uwagę na roboty lub na zagrożenie.

Zapory drogowe stosuje się poza jezdnią, czyli do:

  • zabezpieczania eventów,
  • odgradzania obszarów parkingowych,
  • odgradzania obszarów w halach magazynowych,
  • oznaczeń na lotniskach.

Zapora drogowa zabezpieczająca okolice przedszkola

Najprostsze barierki drogowe przybierają postać prostego plastikowego oznakowania albo stalowego, np.: zapór nożycowych. Te ostatnie muszą jednak mieć specjalny certyfikat TÜV, świadczący o dostosowaniu barierki nożycowej do ruchu drogowego.

Zobaczcie, co oznacza określony symbol drogowej balustrady:

  • zapora U-20a – wygradza jezdnię wzdłuż. Ważne: pracownicy drogowi nie mogą stosować przerw w ciągu zapór! Są prostokątne, metalowe, z naprzemiennie nałożonymi barwami: białą i czerwoną. Odblask zwiększa widoczność balustrady po zmroku i we mgle;
  • zapora U-20b – podobna do blokady U-20a, ale stosuje się do wygrodzeń poprzecznych;

Czasami zapory drogowe U-20 są plastikowymi tymczasowymi barierkami. Patrząc na nie, myślimy sobie: no tak, to takie płotki białe, pomarańczowe, czerwone albo biało-czerwone;

  • metalowa zapora drogowa U-20c – to podwójny prostokąt. Wyróżnia się naprzemiennymi białymi i czerwonymi pasami; wygradza roboty na chodnikach, w ciągach pieszych i ścieżkach rowerowych;
  • zapora drogowa U-20d – potrójny prostokąt. Poprawia bezpieczeństwo w miejscach natężenia ruchu dzieci, na przykład w okolicy przedszkola czy szkoły podstawowej;
  • nożycowe zapory z certyfikatem TÜV – mają specyficzną konstrukcję, umożliwiającą proste i szybkie rozstawienie. Zapory tego typu cechują się też elastycznością w kwestii długości obszaru do zabezpieczenia.

Inne urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego

Barierka ochronna drogowa zabezpiecza teren robót. Ale do tego samego służą także pachołki drogowe. Mówimy też na nie: słupki drogowe, pachołki ostrzegawcze lub stożki drogowe. Abyśmy bezpiecznie poruszali się, specjaliści od drogownictwa ustawiają na ulicach także:

  • próg zwalniający – uspokaja ruch,
  • separator drogowy – rozdziela i wyznacza pas ruchu,
  • lustra drogowe – polepszają widoczność.

Nie przegap:

Zostaw komentarz

osiemnaście − 17 =